Betynka

Respektovat a být respektován

Vycházíme z metody a stejnojmenné knihy Respektovat a být respektován (Kopřiva, Nováčková, Nevolová, Kopřivová; Spirála 2008), která nabízí jiný pohled na výchovu a vzdělání než je mocenský či autoritativní, a to respektující. Užívá se soubor komunikativních dovedností, které dítě vedou, aby naše požadavky pochopilo a tím je i plnilo již bez naší další kontroly. V současné době se účastníme kurzu této metody a učíme se, jak pomocí těchto dovedností s dětmi komunikovat. Není to vždy jednoduché, ale snažíme se...

Lesní mateřská škola

Základy koncepce lesní mateřské školy vznikly v Norsku a ve Švédsku jako přirozená součást předškolní výchovy. Není jasné, kdy přesně který jednotlivec či instituce tuto alternativu předškolní výchovy zavedli. První datum a místo založení lesní mateřské školy pochází z Dánska. V současné době existují stovky školek zejména ve Švédsku, Dánsku, Německu, Švýcarsku či v Kanadě a v současné době nachází tato myšlenka své příznivce i v Japonsku.

V České republice se začíná lesní mateřská škola také pomalu prosazovat. Z iniciativy Lindy Kubale vznikla na Liberecku v roce 2007 tzv. Zelená školka. Také v Praze se již objevila první vlaštovka. Občanské sdružení Ekodomov začalo od září 2009 provozovat Dětský dopolední klub Šárynka, který se hlásí k myšlence lesní mateřské školy (Tereza Vošahlíková: Lesní mateřská škola - kořeny)

Prostřednictvím osobních zkušeností a zážitků se děti seznamují s přírodními zákony, učí se vzájemné spolupráci, rozvíjejí pozorovací schopnosti a poznání. Pohyb ve volné přírodě podporuje odolnost dětského organismu vůči výkyvům počasí a sezónním alergenům (např. pyly), stimuluje krvetvorbu, rozvíjí se kapacita plic a udržuje se optimální tělesná hmotnost. Pohyb v přírodním terénu rozvíjí motoriku, rovnováhu, koordinaci pohybu, orientaci v prostoru a posiluje zdraví.

Zdravá mateřská škola

Vycházíme z myšlenky projektu Zdravá mateřská škola a na něj navazující vzdělávací program Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole.

Filozofickým základem tohoto programu je holistické pojetí zdraví, které klade důraz na celistvost a souvislosti a uznává úlohu subjektivního pocitu zdraví – pohody. Dva základní principy integrující podporu zdraví ve škole jsou respekt k přirozeným lidským potřebám jednotlivce v celku společnosti a světa a rozvíjení komunikace a spolupráce.

Zásadami podpory zdraví ve škole jsou:

I. Pohoda prostředí

Učitelka podporující zdraví, věkově smíšené třídy, rytmický řád života a dne, tělesná pohoda a volný pohyb, zdravá výživa, spontánní hra, podnětné věcné prostředí, bezpečné sociální prostředí a participativní a týmové řízení.

II. Otevřené partnerství

Partnerské vztahy s rodiči, spolupráce mateřské a základních škol